"Deze workshop moet je zelf meemaken"

Kristina beschrijft haar ervaring met de workshop: 'Koud bellen naar je nieuwe werkgever' 

Daar zit ik dan met mijn grote mond en een "writersblock".  Afgelopen dinsdag nam ik deel aan de workshop "Koud bellen met je nieuwe werkgever" van het "belmeisje" bij Focus in Utrecht.
Nog voor we echt van start gaan, wordt er gevraagd of iemand zich geroepen voelt om een blog te schrijven over deze mooie dag. Anderhalf kantje, en, vóór a.s. vrijdag. Nog voor ik er erg in had, voelde ik het gebeuren: mijn hand ging sneller dan het licht de lucht in; ikke ikke ikke! Want zulke mooie kansen moet je grijpen, toch?

Na 2 mega drukke werkdagen, een afgekeurde auto bij de APK, een bezoek aan de dierenarts en 300 euro lichter ben ik er klaar voor! Hier komt mijn ongezouten mening over deze indrukwekkende dag!

Claudia "het belmeisje" en Wilma van Focus wachten ons op in de zaal met koekjes en koffie. Mijn dag is meteen goed!

Ik neem plaats in de zaal waar nog 30 andere nieuwsgierige deelnemers wachten tot we beginnen.
Claudia vraagt de 5 bel-gasten om vooraan in de zaal plaats te nemen. De zogenaamde V.I.P. area.
Hah! Daar hoor ik ook bij. Ik pak mijn tas en beweeg me naar de voorste rij. Het is voor mij de eerste workshop waar ik aan deelneem. Ik vind het spannend, maar ben vooral nieuwsgierig naar alle nieuwe dingen die ik vandaag ga leren. Claudia geeft de groep meteen een welkom gevoel door haar enthousiasme en vrolijke verschijning. Ik voel me daardoor snel op mijn gemak. Misschien iets te snel, want 5 minuten later heb ik dus een blog in de pocket!

We beginnen met een introductie. Claudia vertelt door middel van een PowerPoint presentatie waar het allemaal begon. Op een humoristische manier verteld ze haar persoonlijke verhaal, waarin we horen dat ook zij diepe dalen heeft moeten doorstaan om te komen waar ze nu is. Dit geeft mij kracht. Als zij het kan, kan ik het ook!

De huidige arbeidsmarkt is heel anders dan 20 jaar geleden. Je moet jezelf goed kunnen verkopen en heel wat stappen extra zetten om op te vallen in de massa. Waar je vroeger voldoende had aan een zakelijke sollicitatiebrief, moet je tegenwoordig aan veel meer dingen denken. Een kort en overzichtelijk C.V., online vindbaarheid, social media, LinkedIn en ga zo maar door.  Ikzelf sta nog aan het begin van mijn carrière, maar de meeste mensen in de zaal hebben jaren met ziel en zaligheid gewerkt bij hun werkgever, en zitten nu opeens thuis. Claudia ziet dit heel goed in, en geeft de groep goede adviezen over sociale media en sollicitatiebrieven.  Wist je bijvoorbeeld dat er gemiddeld maar 8.8 seconden gekeken wordt naar je C.V.?


Tijd voor de eerste bel-gast. Vooraf hebben de belgasten een "wensenpallet" ingevuld en 3 bedrijven doorgegeven waar ze graag voor willen werken. Voordat Claudia de telefoon pakt, doet ze online onderzoek. Ik sta versteld hoeveel informatie ze binnen korte tijd weet te vinden.  Met die informatie pakt ze de telefoon. 

Ze geeft de persoon aan de andere kant van de lijn het gevoel dat ze al jaren bekenden zijn waardoor ze in een mum van tijd de juiste persoon aan de lijn heeft. Vrolijk en spontaan babbelen ze over het weer en een vrije dag. Ik kon gewoon voelen dat er aan de andere kant van de lijn een glimlach tevoorschijn kwam. Door Claudia's manier van communiceren, krijgt ze naar mijn mening een enorme gunfactor, en nog geen 5 minuten later heeft ze een persoonlijke koffiedate geregeld voor de eerste bel-gast.

Iedereen is onder de indruk, en waar de een nog sceptisch was over de aanpak, is nu iedereen overtuigd van de methode. Claudia geeft aan dat iedereen dit kan leren, het enige wat je nodig hebt is een beetje lef.

Al snel volgen bel-gast 2 & 3 en ook hier lukt het om een koffiedate (met zelf meegebrachte koekjes) te regelen. 

Ik kan niet wachten tot ik straks aan de beurt ben. Ik heb 3 bedrijven aangeleverd waarvan ik zelf denk dat het onmogelijk is om binnen te komen.

Maar eerst bel-gast 4: Helaas is de juiste persoon niet aanwezig, en zal er later in de week teruggebeld moeten worden. De bel-gast heeft nu voldoende handvaten meegekregen om zelf te bellen, en ik heb er alle vertrouwen in dat dit haar gaat lukken! 

Eerst is het tijd voor een korte pauze. Het is leuk om te zien hoe de groep zich met elkaar mengt en het gezamenlijke enthousiasme te voelen over de workshop.  Na 1 sigaretje, een paar druifjes, en vooruit, nog 1 koekje gaan we weer van start. Het is mijn beurt.

Claudia zet mijn LinkedIn profiel open op groot scherm. De zin van de dag klinkt door de zaal: "ik vind hier iets van"
Iedereen begint te lachen.
Claudia wijst op het feit dat er bepaalde contactinformatie mist, en dat er bepaalde zaken rommelig ogen. Ze wijst me op dingen die ik zelf nooit eerder heb gezien. En ja, ze heeft helemaal gelijk. Ik besluit om mij de komende tijd meer te focussen op mijn profiel, zodat ik geen potentiële werkgevers afschrik. 

Claudia vraagt mij om iets over mijzelf te vertellen aan de zaal. Ik zal dit dan ook in het kort aan mijn bloglezers vertellen zodat jullie een idee hebben wie er achter dit verhaal zit.

U heeft dus het genoegen met Kristina, 27 jaar , geboren in Zuid-Limburg maar wonend in Den Haag. Bijna 7 jaar heb ik met veel plezier gewerkt bij een groot bedrijf, maar door omstandigheden besloot ik om in september mijn eigen weg te gaan en mijn echte passie te volgen. Inmiddels ben ik zelfstandig fotografe. Veel harder werken voor veel minder centjes, maar wel doen waar je echt gelukkig van wordt.

Helaas lust mijn kat alleen maar dure zooi, dus ik ben nu op zoek naar een functie voor ongeveer 3 dagen in de week waarin ik mijn fotografie en liefde voor mode en schrijven kwijt kan.  Mijn droombaan is dan ook bij een modetijdschrift/platform.
Geen hoge functie, daar heb ik de juiste opleidingen niet voor, maar bijvoorbeeld als social media medewerker, die een fotootje mag maken van een lippenstiftje, en daar een leuk bericht bij mag schrijven (of filmen!). Als dit mij gaat lukken, dan heb ik een ideaal leven.

Maar.…laten we gauw verder gaan met MIJN moment.
Na wat goede tips is het tijd om te gaan bellen. 'Mijn" bedrijf is AndCmedia, alias het nieuwe tijdschrift van blonde heldin Chantal Janzen. We zoeken de juiste persoon op LinkedIn en Claudia pakt de telefoon. De eerste persoon die ze noemt is niet aanwezig, de 2e persoon wel, maar neemt de telefoon niet aan. De receptioniste belooft een terugbelverzoek te sturen naar de medewerker. Helaas, ik zie het somber in. Het is inmiddels bijna 17 uur en ook de workshop loopt ten einde.

Voor de belgasten heeft Claudia een Goodiebag samengesteld met een pen, notitieboekje, kaarsje met spreuk en, hoe kan het ook anders, een bel! Heel attent en totaal onverwachts! 

Je merkt aan Claudia dat ze erg betrokken is bij haar cursisten en niet zomaar een lulverhaal verkoopt. (mag ik dat woord wel zeggen?)
Ze geeft zonder moeite connecties en namen uit haar eigen netwerk om je verder te helpen in je zoektocht naar je nieuwe droombaan. Voor bel-gast 4 en mij pakt ze zelfs de telefoon om iemand uit haar eigen netwerk te bellen en te vragen of we hem een bericht mogen sturen.

Als de workshop ten einde is, zit ik nog even in de zaal na te praten. Plots gaat de telefoon van Claudia. Het is AndCmedia! De dame geeft aan wel interesse te hebben in een koffiedate, maar wil dit eerst overleggen met het management. Claudia mag haar een mail sturen met de benodigde informatie, en zodra er groen licht is krijgen we bericht!

Ontzettend leuk dat de dag alsnog zo geëindigd is, want eerlijk is eerlijk: ik was natuurlijk wel een beetje teleurgesteld dat het bij mij niet leek te lukken. Eind goed, al goed.

Ik heb er bewust voor gekozen om niet heel diep op de workshop in te gaan, omdat ik vind dat je deze zelf moet meemaken. Dus waar wacht je nog op? Meld je aan!


Ik kan het je echt aanraden en heb er veel meer uitgehaald dan ik ooit had verwacht!
Onwijs leuk dat ik deze blog voor jullie mocht schrijven. Wie weet tot ziens!?

Deze blog is geschreven door Kristina Brussaard. Heb je een tip voor haar? Nodig haar uit via LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/kristina-brussaard