"Met deze aanpak heb ik goud in handen"

Na een drukke ochtend op kantoor hol ik naar de workshop ‘Koud bellen naar nieuwe werkgevers’. Staalbankiers, mijn huidige werkgever, is verkocht en hoewel ik nog volop aan het werk ben weet ik dat mijn functie op korte termijn vervalt en ik op zoek moet gaan naar een nieuwe baan. Ik heb zin in een nieuwe uitdaging, maar weet ook dat ik de nodige sollicitatiehobbels zal moeten nemen.

Ik bedenk me dat ik als Manager HR en met mijn eerdere ervaring met het koud bellen van prospects toch in staat zou moeten zijn om mezelf aan tafel te krijgen voor die nieuwe baan? Of kan ik wat hulp goed gebruiken? De arbeidsmarkt vraagt om andere manieren om aan die leuke nieuwe baan te komen. Manieren die je uit je comfortzone halen. Helemaal als het niet om een ander gaat, maar om jezelf. Dus na het bekijken van het YouTube-filmpje van Claudia Bouwens, bekend als het BELmeisje, besluit ik deel te nemen aan de workshop ‘Koud bellen naar nieuwe werkgevers’ die door Claudia wordt gegeven.

Onze groep bestaat uit ca. 20 deelnemers uit verschillende sectoren en ieder met een eigen motivatie om deel te nemen aan de workshop. Wat ons bindt is het doel om jezelf te kunnen presenteren bij dat leuke bedrijf of voor die leuke baan.
En dan is daar Claudia, een wervelwind, rap van de tong en direct. Voordat een van ons kan bedenken om de kat uit de boom te kijken zitten we full speed in de workshop. Claudia belooft een dynamische workshop en dat zou het worden.

Voor vier deelnemers die zich van tevoren hebben aangemeld gaat Claudia bellen. Claudia is niet van lange voorbereidingen. Ook een introductie ‘schikt het u dat ik bel?’ past haar niet. Nee, vol overtuiging en af te toe de grenzen op zoekend, gaat zij in gesprek om dat ene doel te bereiken: een persoon aan tafel te krijgen bij een potentiële nieuwe werkgever.

Tijdens het eerste telefoongesprek dat Claudia voert en voor ons live is te volgen neemt mijn nieuwsgierigheid toe. Is zij in staat om haar energie over te brengen via de telefoon? Gaat het haar lukken een afspraak te maken? Op het moment dat een ander zal opgeven, weet zij haar gesprekspartner te overtuigen. Met als resultaat een koffiedate op zak of een belofte om in contact te worden gebracht met de juiste persoon. Ik ben verbluft.

Alle deelnemers krijgen van haar de kans om hun wens kenbaar te maken. Spontaan worden netwerken gebeld en vraagt zij om doorverwijzingen aan haar netwerk. Ter plekke worden twee deelnemers aan elkaar gelinkt voor een koffiedate waardoor de eerste stap voor het bereiken van een ambitie genomen is. Hoe dichtbij zijn er kansen en hoe eenvoudig kan het zijn?

Als het gaat over de kracht van social media vraagt Claudia mij of ik haar aanbod om mijn profiel te plaatsen op haar LinkedIn profiel accepteer. En of ik voorbereid ben op de gevolgen van de exposure die dit teweeg zal brengen? Natuurlijk accepteer ik dit mooie cadeau. En inderdaad, de beurs zou er jaloers op zijn, de statistieken met het aantal bezoekers van mijn LinkedIn profiel schieten na publicatie als een komeet omhoog. Ik krijg positieve reacties en uitnodigingen om te linken vanuit verschillende hoeken. Nu is het aan mij om daar een vervolg aan te geven.

Wat tijdens deze sprankelende workshop glashelder wordt is het effect als we onze netwerken op een creatievere en spontanere manier inzetten. Niet alleen voor onszelf, maar ook om een ander verder te helpen. Een workshop waarbij mijn beeld veranderde van ‘past deze aanpak mij wel?’ aan het begin van de workshop naar ‘met deze aanpak heb ik goud in handen, dit ga ik doen!’ toen ik eind van de middag de deur uit liep. Claudia, Focus en medecursisten, bedankt.

Deze blog is geschreven door Bettina Luijpen  https://www.linkedin.com/in/bettinaluijpen/