Van angst naar kans

Joost van Beek beschrijft hoe hij de workshop 'Koud bellen naar je nieuwe werkgever' door Claudia Bouwens, beleefde: 

De derde dinsdagmiddag in september. Zo’n dertig mensen, veruit de meesten vrouw, hebben zich verzameld in de cursusruimte van Focus aan de Kanaalweg in Utrecht. Niet om samen voor een groot scherm een niet nader te noemen Haagse toneelvoorstelling te volgen, maar om tips en trucs te vergaren over zogenoemd ‘koud bellen’.

Oftewel: hoe kom je ergens binnen terwijl je nog geen ingang hebt? De verwachtingen zijn hooggespannen: niemand minder dan Claudia Bouwens, alias ‘het BELmeisje’, geeft deze middag acte de présence. De vrouw die, zo is ons vooraf verteld, zich overal een weg naar binnen praat. Een beeld dat Claudia, tot teleur- dan wel geruststelling van de deelnemers, meteen nuanceert: ook zij krijgt wel eens nul op rekest. Verder is het succes haar niet komen aanwaaien, ze weet wat het is om zich letterlijk bij instanties naar binnen te moeten knokken.

De workshop begint met wat algemene tips over koud bellen. Hoe voer je zo’n gesprek? Wie wil je aan de telefoon krijgen? Welke vragen stel je? Het is duidelijk dat Claudia over veel dingen een uitgesproken mening heeft (‘ik vind daar wat van’) en die ook ongezouten geeft. De deelnemers laten zich evenmin onbetuigd en dat levert een geanimeerde sfeer op.

Drie deelnemers hebben zich opgegeven als ‘belgast’. Dat houdt in dat Claudia tijdens de workshop gaat bellen met een door de kandidaat zelf aangedragen organisatie. Het doel is om, zoals Claudia dat noemt, een ‘vakinhoudelijk gesprek’ voor elkaar te krijgen.  Na een korte introductie van de kandidaten en een met de nodige hilariteit gepaard gaande ‘LinkedIn-screening’ van de te bellen personen (ook de profielfoto’s worden niet gespaard), gaat Claudia aan de slag.

Zo’n telefoontje ziet er ongeveer zo uit:

"Goedemiddag, Accent, u spreekt met Sofie.*

Hoi Sofie, met Claudia van Focus Nederland. Hoe is het? Schijnt de zon bij jullie ook zo uitbundig? (De aanwezigen houden de adem in en sommigen moeten een gniffel onderdrukken. Deze aanpak is duidelijk niet iedereen gewend.)

(Een lichte aarzeling bij Sofie.) Hallo Claudia, ja, hier schijnt de zon ook.

Mooi zo. Zeg Sofie, ik ga je vragen om mij ergens bij te helpen. Ik help mensen om hun droom waar te maken en ik zit hier nu met Frank. Frank zou heel graag eens met Marco willen praten over diens drijfveren. Kan ik Marco spreken? (Marco is de directeur.)

Wat leuk! Marco is op dit moment niet bereikbaar, hij is op vakantie. Maar je kan hem wel een e-mail sturen met het verzoek om een gesprek. Ik geef je zijn e-mailadres.

Dankjewel, Sofie! Hoe lang werk je zelf trouwens al bij Accent en heb je het naar je zin?

Ik werk er nu zeven jaar en heb het zeker naar mijn zin. Er heerst een fijne sfeer op de werkvloer.

Goed om te horen! We gaan Marco een e-mail sturen. Dank voor je hulp, Sofie, en nog een fijne dag.

Graag gedaan, Claudia. Jij ook een fijne dag verder."

Wat leren we hier zoal van?

  • Wel, bijvoorbeeld dat een ‘praatje pot’ met de receptioniste heel zinvol kan zijn om het ijs te breken, voor zover dat nodig is. Zo’n dame zit, aldus Claudia, ook maar de hele dag telefoontjes aan te nemen, en is dolblij als ze eens een kletspraatje met iemand heeft.
  • Verder wekt het gebruik van een voornaam (zonder achternaam) de indruk dat je de bewuste persoon al kent, en dat maakt het meestal een stuk makkelijker om hem of haar aan de telefoon te krijgen.
  • Vragen naar de werkbeleving van degene die de telefoon aanneemt kan heel nuttige informatie over de organisatie opleveren.

Na de evaluatie van de drie belsessies (opbrengst: een mailadres, een gesprek en een terugbeltoezegging – voorwaar geen slechte oogst)  geeft Claudia nog wat tips over het vullen van een LinkedIn-profiel. Daartoe wordt van enkele deelnemers het profiel onder de loep genomen. Ook nu zijn de reacties soms tamelijk recht voor z’n raap, maar – zoals heel de middag al het geval is – alles gaat met respect en in een plezierige sfeer.

Afrondend: het was een aangename en leerzame middag. Claudia Bouwens is geen gladde goeroe die voor de zoveelste keer een voorgeprogrammeerd verhaal afsteekt, of een betweterige trainer die haar publiek even komt vertellen hoe het moet. Nee, dit BELmeisje is iemand die recht vanuit het hart anderen wil helpen hun droom waar te maken. Authentiek en bevlogen. En daar vind ik wat van.

*Alle namen, behalve uiteraard die van Claudia, zijn gefingeerd.

Dit schrijftalent is een pragmatische, breed georiënteerde professional met oor, oog en hart voor de wereld achter de dingen. Hij zoekt graag naar passende, creatieve oplossingen. Joost houdt van spelen met taal. Hij is het liefst taakgericht bezig in een mensgerichte, maatschappelijk betrokken organisatie. Joost ontzorgt graag en is leergierig. Ook hecht hij veel waarde aan het stimuleren van samenwerking en het versterken van verbindingen.

Nieuwsgierig geworden?
Bekijk het LinkedIn profiel van Joost. Joost staat open voor nieuwe connecties én een nieuwe werkomgeving. Bij voorkeur in de muziekwereld/culturele sector. Heb jij een tip die Joost een stap verder helpt? Of wil je dit talent beter leren kennen? Neem contact op met Joost