"Ze heeft gewoon de directeur aan de telefoon"

Ingrid over haar ervaring met de workshop "Koud bellen naar je nieuwe werkgever" 

De workshop "Koud bellen naar je nieuwe werkgever"  wordt aangeboden aan werkzoekenden die bij Focus een outplacement of re-integratie traject volgen.

Ingrid heeft met veel plezier 16 jaar bij Transavia gewerkt en is nu op zoek naar een baan  in een (semi-) overheidsorganisatie. Haar reactie:

"Ze heeft gewoon de directeur aan de telefoon" en "Wow, wat praat ze amicaal tegen hem". Zomaar wat gedachten die door mijn hoofd schieten tijdens het eerste telefoongesprek in de workshop "Koud bellen naar je werkgever", georganiseerd door Focus en gegeven door Claudia Bouwens (oftewel het belmeisje). Zij belt voor werkzoekenden naar een bedrijf waar diegene graag zou willen werken om een koffiedate te regelen.

In deze workshop gaat ze voor 4 mensen (niet voor mij overigens) bellen. Ik ben echt supernieuwsgierig naar haar aanpak. Waar ik zakelijk zonder problemen de telefoon pak, merk ik dat ik het spannend vind om voor mezelf te bellen nu ik op zoek ben naar een andere baan. En dan gaat het alleen om bellen vanwege een vacature, nog niet eens om wat Claudia doet. Koud naar een werkgever bellen.

Claudia is een sprankelend, open, direct, positief en energiek persoon. Ze zoekt niet alleen de grenzen op, maar doorbreekt ze, gewoon door te zijn wie ze is. Haar motivatie is puur dat ze degene voor wie ze belt, wil helpen. In dit geval om een ingang te vinden binnen het bedrijf. Ze begint daarbij altijd bij de directeur (dat zou ik zelf echt nooit bedacht hebben want waarom zou de directeur een koffiedate met mij wil hebben??). Hoe hoger in de boom, hoe meer beslissingsbevoegd.

Voordat Claudia gaat bellen doet ze eerst een klein onderzoekje op LinkedIn, vooral naar de persoon die ze gaat bellen. In het eerste gesprek krijgt ze inderdaad de directeur te pakken. En ja, ze is heel amicaal tegen hem (later legt ze uit dat ze in het gesprek aanvoelt welke toon ze bij iemand kan gebruiken). Maar hoewel de betreffende belgast niet bij hem op de koffie kan komen, gaat hij wel regelen dat ze teruggebeld wordt door iemand anders.

Wat ik heel mooi vond, is dat ze de workshop voor iedereen interactief maakt en niet alleen voor de belgasten. Ze zet ons allemaal aan tot nadenken, alleen al door de vraag “Hoe heet jouw nieuwe baan?” (in mijn geval “kennis- en informatieverbinder, die het liefst ingewikkelde informatie omzet in jip-en-janneketaal om mensen te helpen en die graag de overstap wil maken naar de overheid of semi-overheid”). Een andere eye-opener voor mij was dat je uit de “ik”-mindset moet stappen. Wat jij wilt is natuurlijk belangrijk, maar de connectie maak je door je in te leven in wat de ander beweegt. Als je vanuit die motivatie om hulp vraagt, geven mensen die graag.

Ik vond het een enorm leerzame, interessante workshop! Claudia liet zien dat iedereen van nature behulpzaam is en op wat voor manieren je verbinding kunt maken met de mensen die je spreekt. Ook gaf ze waardevolle tips. Ik kan het iedereen aanraden. Niet dat ik nu ga bellen in Claudia-stijl. Dat kan ook niet want ik ben een andere persoon. Maar ik ga stoppen met uitstellen en gewoon gelijk bellen. Want hoe meer ervaring, hoe gemakkelijker het wordt, ook als je belt voor jezelf!