In de serie‘outplacement doelen’ werd al eerder duidelijk waarom het belangrijk is te weten hoe de arbeidsmarkt eruit ziet. Heb je dat scherp? Dan ben je klaar om jezelf te presenteren op de arbeidsmarkt.
Een overtuigende presentatie en goede gespreksvaardigheden zijn een belangrijke sleutel voor succes op de arbeidsmarkt. Je persoonlijke presentatie begint bij het opbouwen van een goed zelfbeeld. Dat vormt immers de inhoud van je presentatie. Verbale en non-verbalen vaardigheden zijn van groot belang om je verhaal goed over de bühne te brengen. Je wilt tenslotte goed uit de verf komen in netwerk- en sollicitatiegesprekken.
Non-verbale communicatie is sterk bepalend voor de indruk die je bij anderen achterlaat. Het is dus goed om je bewust te zijn van ‘hoe je erbij zit’ in netwerk- en sollicitatiegesprekken en te zorgen voor een energieke uitstraling en een duidelijk stemgebruik. De beste manier om dat aan te pakken is misschien wel om te werken aan een goed inhoudelijk verhaal. Een verhaal over jezelf waar je enthousiast over bent en achter kunt staan. Dan komt die goede uitstraling waarschijnlijk vanzelf. Zorg wel voor veel oefening. Hoe beter de inhoud van je verhaal ‘zit’, des te meer kun je je concentreren op ‘hoe’ je jouw verhaal vertelt. Bovendien kun je dan ruimte maken om een goede relatie met je gesprekspartner op te bouwen. Die is uitermate belangrijk omdat in werving- en selectiegesprekken de ‘gunfactor’ vaak mede bepalend is voor welke kandidaat gekozen wordt. Je bouwt aan die relatie met een goed oogcontact, het tonen van interesse in de ander en het stellen van vragen zodat er een natuurlijke interactie ontstaat.
Oefen eens met een Elevator pitch zodat je een korte presentatie hebt waarin je een globaal beeld neerzet van jezelf en je vraag op de arbeidsmarkt. Op internet vind je veel voorbeelden en tips om een goede Elevator pitch te maken.
Wil je nalezen wat de voorgaande doelen zijn in een outplacement (van-werk-naar-werk) traject, ga dan nog even terug naar Waarom kiezen voor outplacement.