Als je heel lang niet hebt gesolliciteerd maar nu op zoek bent naar een nieuwe baan besef dan dat solliciteren en het vinden van vacatures heel anders werkt dan aan het begin van je loopbaan. Bij 4 van de 5 succesvolle sollicitaties hebben social media een belangrijke rol gespeeld. Dat betekent nogal wat als je niet gewend bent om hiermee om te gaan.
Het goed benutten van social media geeft je een belangrijk voordeel op de arbeidsmarkt. We adviseren je om in ieder geval LinkedIn te gebruiken dat is uitgegroeid tot een van de belangrijkste zakelijke platforms. Maar ook andere social media als Facebook, Twitter en Pinterest kunnen je helpen om je doel te bereiken.
Een profiel aanmaken op social media is niet voldoende. Het gaat erom dat je actief bent en daarmee je zichtbaarheid vergroot. Dat effect wordt versterkt door in je profiel die trefwoorden te gebruiken waarmee werkgevers of recruiters kandidaten met jouw kenmerken en kwalificaties zoeken.
Maar wacht zeker niet tot jij gevonden wordt. Gebruik social media vooral om zélf die ene baan te vinden die jou op het lijf geschreven is door je netwerk uit te breiden, bedrijven te volgen en actief te participeren in groepsdiscussies om zo je toegevoegde waarde zichtbaar te maken.
Je presenteert je op social media met een goed opvallend profiel (cv) zodat je door recruiters en bedrijven wordt opgemerkt. Belangrijk is wel dat je jezelf op een consistente manier presenteert en een beeld van jezelf neerzet dat overeenkomt met wie je werkelijk bent. In je profiel kan je kenbaar maken dat je op zoek bent naar een nieuwe functie. Kijk eens hoe andere werkzoekenden zich presenteren in hun LinkedIn profiel.
Als je niet weet hoe je een profiel moet aanmaken, zoek op internet of vraag kennissen of je kinderen. In je omgeving is zeker iemand die je kan helpen. Natuurlijk kan je ook een workshop volgen. Nog een tip: lees ook over ‘Jouw personal brand’.
Wanneer je profiel compleet is kun je aan de slag met netwerken. Ga organisaties waar je wel zou willen werken op LinkedIn volgen. Stel jezelf daarbij een duidelijk doel. Wat wil je bereiken met je netwerkactiviteiten? Wil je nieuwe functiemogelijkheden onderzoeken of wil je ontdekken in welke organisaties er vraag is naar jouw kennis en kunde?
TIP:
Om social media effectief te gebruiken is het belangrijk om alle functionaliteiten goed te leren kennen. Lees daarom ook eens een boekje van een van de specialisten op dit gebied zoals Aaltje Vincent of Fiona Stoop om ‘de kneepjes van het vak’ te leren.