Ik ben een medewerker Ik ben een werkgever Aanmelden

Oriëntatie en bemiddelingsfase

De inventarisatiefase heeft de medewerker afgerond en het is tijd voor de volgende stap: de oriëntatiefase. In deze fase krijgt de medewerker inzicht in zichzelf en wat er nodig is om verder te komen. Hier gaat de medewerker ontdekken wat deze nieuwe inzichten betekent voor zijn/ haar mogelijkheden en krijgt hij zij een goed beeld hoe de toekomst eruit kan gaan zien. In de bemiddelingsfase begeleiden we de medewerker bij alle keuzes en een persoonlijke route naar passend werk buiten jouw organisatie of naar een alternatief toekomstperspectief.  

Meld een medewerker aan

Zorg voor beweging

Wat gaat de medewerker leren? 

In dit traject doorloopt de medewerker zeven modules:  

  1. Omgaan met verandering  
    De medewerker leert te denken in kansen en mogelijkheden en leert hoe om te gaan met alle veranderingen die nu op zijn/ haar pad komen. Door zo te leren denken, krijgt de medewerker energie om aan de slag te gaan.
  2. Zicht op zichzelf in relatie tot werk
    Als eerste brengt de medewerker samen met de persoonlijke loopbaanadviseur in kaart wat hij kan, verstand van heeft en wat motiveert. Zo wordt duidelijk welke functies het beste passen.
  3. Arbeidsmarktkennis en zoekrichting
    In deze module leert de medewerker op welke manieren je werk kunt vinden en hoe je dat slim aanpakt. Zodat met vertrouwen de volgende stappen gezet kunnen worden.   
  4. Profilering in cv en brief  
    Bij het zoeken naar werk is het belangrijk om op te vallen tussen de andere sollicitanten. In deze module leert de medewerker hoe zichzelf te onderscheiden en te presenteren in cv, brief en op social media.   
  5. Netwerk- en sollicitatievaardigheden  
    De medewerker vergroot de kans op succes door te werken aan presentatie- en gespreksvaardigheden. In deze module leert hij/zij hoe je dat doet en oefent hiermee.   
  6. Werk vinden met social media   
    Het goed benutten van social media geeft een belangrijk voordeel op de arbeidsmarkt. LinkedIn, maar ook bijvoorbeeld Facebook en Instagram kunnen helpen om de baan te vinden die de medewerker voor ogen heeft.
  7. Actief netwerken en solliciteren
    De medewerker leert hoe zich het beste te profileren en hoe een netwerk slim in te zetten. Samen met een jobsearcher met kennis van de regionale arbeidsmarkt gaat de hij/zij aan de slag om een nieuwe baan te vinden. 

Hoe werkt het?

Re-integratieadviseur 
De oriëntatiefase bestaat voor de medewerker uit persoonlijke gesprekken en ondersteunende online contacten met een persoonlijke re-integratieadviseur. Bovendien is de adviseur tussen de gesprekken door bereikbaar via het loopbaanportaal. De medewerker neemt deel aan zes workshops in groepsverband waar men steun ervaart en tips krijgt. De persoonlijke re-integratie adviseur organiseert dit, begeleidt het gehele proces en bewaakt het bereiken van het trajectplan.     

Loopbaanportaal 
Tijdens en tot drie maanden na het traject krijgt de medewerker toegang tot het Focus loopbaanportaal. Via wetenschappelijk onderbouwde en gevalideerde vragenlijsten ontdekt men hier talent, motivatie, toegevoegde waarde en wat werk betekent. In dit portaal wordt het traject doorlopen en de daarbij behorende modules die inspireren en motiveren. De modules bestaan uit opdrachten, inspirerende filmpjes en artikelen, boekentips en informatie over ontwikkeling en inzicht in de arbeidsmarkt en vacatures. Bovendien kan de medewerker hier te allen tijde vragen stellen aan de re-integratieadviseur. 

Jobsearcher 
De jobsearcher helpt de medewerker bij het solliciteren. Zo maakt hij de medewerker wegwijs in de digitale arbeidsmarkt, zoekt actief mee naar (verborgen) vacatures en zorgt voor een introductie in het Focus netwerk. Iedere twee weken organiseert de jobsearcher de jobclub. Tijdens de jobclub worden praktische sollicitatietips uitgewisseld en bereidt de medewerker zich voor op netwerk- en sollicitatiegesprekken. Het uitwisselen van ervaringen is leuk en inspirerend. Van het in groepsverband samen oefenen wordt de medewerker een steeds betere sollicitant. 

Bemiddelingsfase

Na de oriëntatiefase volgt de bemiddelingsfase. De exacte invulling hiervan wordt duidelijk tijdens deze fase op basis van de mogelijkheden en beperkingen die de medewerker heeft. Het kan zijn dat terugkeer in werk toch waarschijnlijk is en dat de medewerker dit met jobcoaching weer kan gaan opbouwen. Het kan ook zijn dat de medewerker gedeeltelijk of volledig kan herstellen. Of dat het zoeken naar een passende baan bij een nieuwe werkgever kan gaan starten. Of dat voor de medewerker een alternatief toekomstperspectief geldt. De oriëntatiefase wordt afgesloten in een driegesprek met jou als werkgever om deze vervolgstappen samen te gaan bepalen. 

Waarom gaat dit traject de medewerker helpen? 

We begeleiden de medewerker om zijn/ haar persoonlijke doel te bereiken. Daarbij leggen we de nadruk op wie de medewerker is en wat hij/ zij kan doen. Het gesprek met de re-integratieadviseur, de rapportage en het trajectplan helpen en stimuleren om met een goed gevoel aan de slag te gaan met dit traject. Om regie te nemen en stap voor stap toe te werken naar de stip op de horizon: een nieuwe (werk) toekomst. 

Wat is het resultaat?

Na de oriëntatie- en bemiddelingsfase heeft de medewerker: 

  • inzicht in de talenten en functiemogelijkheden 
  • waar nodig- inzicht in de financiële consequenties
  • een helder persoonlijk profiel en arbeidsmarktplan opgesteld
  • concrete tools om zichzelf te profileren
  • vaardigheden om te solliciteren
  • een helder beeld over wat voor hem/ haar een kansrijke arbeidsmarkt is
  • zicht op een nieuwe baan of een ander toekomstperspectief  

Wat kost het?

3.350,- exclusief btw 

Hoelang duurt het?

De oriëntatiefase duurt 4 tot 5 maanden.  

De oriëntatiefase kan worden gestart na het afronden van de inventarisatiefase of na een haalbaarheidsonderzoek met een positief advies voor een tweede spoor traject.  

Met plezier weer aan ’t werk

Met plezier weer aan ’t werk

re-integratie 2e spoor
Ik wilde gewoon heel graag weer aan het werk. Dit kon na een re-integratietraject 2e spoor. Lees de complete ervaring.
Een baan die bij mij past

Een baan die bij mij past

re-integratie 2e spoor
Een stap naar een nieuwe toekomst op een plek die past bij wie ik nu ben. Met als einddoel: werkplezier. Lees de complete ervaring.
Ervaringen
Wij geloven dat de verhalen van onze deelnemers jou ook inzicht en energie kunnen geven. Zij inspireren jou graag met hun persoonlijke ervaring om je een nog beter idee te geven in wat een traject van Focus kan betekenen.
Lees alle ervaringen

Ik kies deze trajecten voor een medewerker

Meld de medewerker dan direct aan. Nadat de aanmelding hebt gedaan ontvang je een e-mail bevestiging met daarin de vervolgstappen om dit traject in gang te zetten. Wij kijken er naar uit om deze medewerker te inspireren en ondersteunen en de gewenste doelstellingen te bereiken. Samen zorgen wij voor beweging werk.
 Heb je nog een vraag? Stel je vraag hier.

Meld je aan