Ik ben een medewerker Ik ben een werkgever Aanmelden

Hoe je als leidinggevende het goede gesprek voert over loopbaanontwikkeling

Loopbaanontwikkeling, belangrijk voor het inzetbaar houden van medewerkers én belangrijk om medewerkers aan het bedrijf te binden. Maar wat houdt loopbaanontwikkeling precies in? En hoe voer je als leidinggevende het goede gesprek over loopbaanontwikkeling?

Volgens Gé Oerlemans, business development manager bij Focus gaat het erom dat je je blijft ontwikkelen, zodat je werk doet dat bij je past. Vanuit je persoonskenmerken en kwaliteiten. En vanuit wat je motiveert en inspireert. Je hele werkleven lang.

Veel mensen kiezen hun eerste baan vanuit de kennis die ze hebben opgebouwd tijdens hun opleiding. Het is echter ook belangrijk om terecht te komen in een rol die bij je past. Ben jij bijvoorbeeld van nature een leidinggevende, een informatiegever of heb je liever een adviserende rol? Dit hangt vooral samen met je persoonskenmerken en de kwaliteiten die daaruit voortvloeien.

Aan het begin van je loopbaan heb je vaak nog niet zo’n goed beeld van jezelf. Je probeert dan vooral veel uit en neemt alles wat je ervaart als een spons op. Op een gegeven moment merk je dat sommige dingen je makkelijker afgaan dan andere. Je wordt je bewust van je beperkingen maar ook van waar nog ruimte ligt voor verdere ontwikkeling. Daardoor kun je gerichte keuzes maken in je loopbaan.

Ook je levensfase kan bepalend zijn voor die keuzes. Bijvoorbeeld wanneer je net een jong gezin hebt. Vaak zijn mensen in die periode sterk gericht op het maken van promotie. Later, wanneer de kinderen de deur uit zijn ontstaat in de regel meer ruimte voor wat mensen echt belangrijk en motiverend vinden. Vaak richt de aandacht zich dan meer en meer op van betekenis kunnen zijn voor anderen en de maatschappij.

Passende functie

Uit allerlei onderzoeken weten we dat passend werk in een passende functie, zorgt voor meer werkplezier en minder stress bij medewerkers. Dat vertaalt zich op organisatieniveau in een beter presterend bedrijf, met personeel dat meer betrokken is, minder uitvalt, betere resultaten behaalt en beter om kan gaan met veranderingen.

Soms kunnen leidinggevenden aarzelen om te investeren in ontwikkeling. Misschien breng je mensen wel op het idee om op zoek te gaan naar een baan die beter bij hen past. De kans is echter klein dat je iemand behoudt door niet te investeren in zijn of haar ontwikkeling. En hoe mooi is het als iemand het beste pad voor zichzelf ontdekt, én zich gesteund voelt door zijn leidinggevende om dat pad te bewandelen? Daarmee heb je zeker een ambassadeur voor het leven. Iemand die misschien wel terugkomt als hij heeft opgehaald wat hij nodig had. En iemand die waarschijnlijk heel goed mee kan denken over wat zijn opvolger wel of niet in huis moet hebben om zijn functie goed op te vullen.

En wie zegt dat jouw medewerker de organisatie moet verlaten? Wie weet is er juist ergens anders in de organisatie een plek die perfect past. Denk op de lange termijn en aan het grote geheel. En laat je verrassen door win-win-situaties die zo ontstaan.

Hoe help je de medewerker met zijn of haar loopbaanontwikkeling?

Gé Oerlemans: “Maak het niet groter dan het is. Loopbaanontwikkeling is geen los domein waar je één keer per jaar over in gesprek gaat. Neem kleine stapjes en houd het dichtbij, echt op de werkvloer.” Zijn advies:

Prikkel je medewerkers:

  • om zich te ontwikkelen door ze beslisruimte te geven. En maak resultaatafspraken voor uitdagende taken.
  • om dingen bij te leren en te ontdekken binnen de veiligheid van hun eigen functie. Laat ze nieuwe dingen doen en taken naar zich toe trekken. Laat ze zelf nadenken over hoe ze zaken anders en slimmer aan kunnen pakken.
  • door een cultuur neer te zetten waarin mensen kunnen groeien, ontwikkelen en hun eigen pad kunnen kiezen. Laat het bij de medewerker, maar faciliteer en ondersteun maximaal.
  • door duidelijk te maken dat het de bedoeling is dat je mee ontwikkelt met de organisatie. Voorwaarde is wel dat het dan ook duidelijk is waar je als organisatie naartoe wilt en wat mensen in de toekomst concreet moeten kunnen.
  • door je medewerkers goed te observeren kun je gerichte feedback geven. Zo weet je wat hun sterke kanten zijn en hen stimuleren die verder te ontwikkelen.

Hierdoor beïnvloed je je de ontwikkelingsgerichtheid van mensen, waardoor je uiteindelijk meer aan hen hebt. En misschien komt er een moment dat ze uit hun jasje gegroeid zijn. Maar tot die tijd heb je dan in ieder geval maximaal plezier van elkaar gehad.

Een concreet voorbeeld:

Stel, er moeten plannen worden gemaakt voor procesoptimalisatie in je organisatie én je hebt een medewerker die beter wil leren netwerken. Dan zou je met die medewerker af kunnen spreken dat hij of zij contacten opbouwt met vergelijkbare organisaties in andere branches om te onderzoeken hoe de dingen daar gedaan worden. Zo levert de medewerker toegevoegde waarde voor de organisatie en leert er zelf ook echt iets van.

Waar ligt de grens tussen wat je kunt ontwikkelen en wat niet?

De kern van je rol moet bestaan uit taken die je van nature goed kan. En natuurlijk is het best interessant om te kijken of je dat verder uit kunt bouwen. Daarbij moet je alleen wel goed kijken of die ontwikkeling in je potentieel zit, in wat je kunt ontwikkelen vanuit je persoonskenmerken, en wat niet. Sommige competenties zijn sowieso makkelijker ontwikkelbaar dan anderen. Dingen die minder bij je natuur passen zijn meer belastend en kosten meer moeite om je eigen te maken, dus als je je daar vol op focust heb je kans op stress en minder werkplezier.

 

De leidinggevende, de beste loopbaanadviseur die er is

Als leidinggevende ben je misschien wel de beste loopbaanadviseur die er is. Jij ziet iemand aan het werk en hebt daardoor goed zicht op iemands mogelijkheden. Een coachende stijl van leidinggeven kan helpen dat potentieel verder te ontwikkelen. Maar die stijl van leidinggeven past niet bij iedereen.

Als je ziet dat een medewerker wel voelt dat er iets schuurt in de functie, maar daar nog niet precies de vinger op kan leggen. Dan helpt het om een loopbaanadviseur aan te haken, die gespecialiseerd is om boven tafel te krijgen wat er aan de hand is. Belangrijk is wel om als leidinggevende betrokken te blijven.

 

Hoe kunnen we je helpen?

Keuzehulp

De keuzehulp helpt je met het nadenken over je vraag en welk traject het beste bij je past.
Keuzehulp

Live-chat

Stel je vraag direct via de chat. Op werkdagen geven we je tussen 08.30 en 17.00 uur direct een antwoord.
Chat

Telefonisch contact

Je kunt ons op werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur bereiken op 088 007 14 00. Wil je liever teruggebeld worden? Dat kan ook. Stel je vraag dan via ons contactformulier.
Bellen