De kracht van Personal Branding binnen je huidige baan
Personal branding helpt je professionele kracht te versterken. Het is een manier om jezelf te positioneren en presenteren als een uniek persoon binnen je werk. Het draait om het helder definiëren van wie je bent, wat je te bieden hebt en hoe je je onderscheidt van anderen. Door het benadrukken van je identiteit, versterk je je imago en vergroot je je invloed.
Waarom aandacht voor personal branding in je huidige functie
Met personal branding zet je jezelf neer als een merk waardoor je binnen jouw functie meer opvalt en meer voor elkaar krijgt. Er zijn verschillende middelen die je daarvoor kunt inzetten. Loopbaanprofessionals kunnen je daar zeker mee helpen.
De reden om aan je personal brand te werken
Of je nu een ambitieuze leidinggevende, een expert of vakman/vakvrouw bent, met een sterke personal brand kun je dit bereiken:
- Een goed zelfbeeld
- Gezonde dosis zelfvertrouwen
- Meer voldoening
- Betere zichtbaarheid
- Een hogere gunfactor
De drie elementen van personal branding: Identiteit, imago en invloed
Identiteit kennen
Personal branding begint met het begrijpen en benoemen van je identiteit. Dit heeft betrekking op het kennen van je kernwaarden, kwaliteiten, competenties en ambities. Om je personal brand binnen je huidige baan te benutten, is het goed om na te denken over wat je drijft, waarin je uitblinkt en waar je jezelf in de toekomst ziet. Deze bewustwording verheldert niet alleen je professionele pad, maar vormt ook het fundament van je persoonlijke merk.
Imago opbouwen
Je imago is je persoonlijke uitstraling, en hoe de ander je ziet en ervaart in je werk. In het kader van personal branding omvat het imago je verschijning, communicatiestijl en online aanwezigheid. Toets eens met je omgeving of het beeld dat je van jezelf hebt herkend wordt. Daarnaast creëer je een sterke online aanwezigheid door een professioneel sociaalmediaprofiel op te bouwen en inzichten te delen die relevant zijn voor je vakgebied. Consistentie tussen je identiteit en imago is cruciaal voor een overtuigend persoonlijk merk.
Invloed uitoefenen
Het doel van personal branding is om invloed uit te oefenen op je omgeving: collega’s, leidinggevenden en de inhoud van het werk. Dit houdt in dat je je expertise bewuster inzet zodat je kennis serieus genomen wordt en je van daaruit je impact kan vergroten. Binnen je huidige baan kan je je kennis delen door het geven van presentaties of workshops, het delen van tips of het schrijven van artikelen. Door jezelf neer te zetten als een thought leader (expert), kun je geloofwaardigheid en autoriteit bevorderen, waardoor niet alleen je persoonlijke merk wordt versterkt, maar ook de waardering voor je hele organisatie wordt vergroot.
Bewustwording
Door bewust bezig te zijn met je identiteit, imago en jouw impact op je omgeving, leg je de basis voor carrièregroei, erkenning en vooruitgang. Personal branding helpt om je te onderscheiden van anderen in jouw vakgebied.
Onthoud, personal branding gaat niet alleen over wat je doet; het gaat over het verhaal dat je creëert en de indruk die je achterlaat in je werkomgeving. Begin vandaag aan je reis en zie hoe jouw professionele verhaal zich voor je ogen ontwikkelt.
Binnenkort: Gratis workshop
Focus bestaat dit jaar 35 jaar en trakteert op 10 oktober op een gratis workshop Personal branding. In ruim een uur gaan we met je aan de slag om uit te zoeken wat een personal brand voor jou kan betekenen. Aanmelden kan via de pagina Focus trakteert. (er geldt een maximum aantal deelnemers)
Meer weten?
Wil je leren hoe jezelf beter profileert binnen je werkomgeving? Kijk dan eens naar loopbaanadvies traject Personal branding.