Ik ben een medewerker Ik ben een werkgever Aanmelden

Een baan die bij mij past

Achteraf functioneerde Tanja voordat ze door een combinatie van omstandigheden ziek werd al niet meer. Toen ze tijdens het re-integratieproces terugkeerde bij haar werkgever, bleek dat haar functie nog minder paste dan voorheen. Een re-integratie spoor 2 werd opgestart bij Focus en Tanja maakte kennis met Yvette van Etten, haar persoonlijke re-integratieadviseur.

Tanja: “Yvette zag al snel dat ik geen enkel zelfvertrouwen meer had en twijfelde aan mijn eigen kunnen. Mijn werktoekomst zag er echt somber uit. Door gesprekken met mijn adviseur werd duidelijk dat het traject een stap was naar een nieuwe toekomst op een plek die past bij wie ik nu ben en past bij mijn talenten en wensen. Met als einddoel: werkplezier.”

Resultaat

Als extra steuntje in de rug kreeg ik via Yvette enkele gesprekken met een psycholoog. Zij leerde mij hoe ik het netwerken en solliciteren kon benaderen zonder het meteen heel groot te maken. Tijdens de eerste sessie kwamen we op een grappige vergelijking van zoeken naar werk met shoppen naar kleding: ik kan iets uitzoeken, passen en dan bepalen of het goed voelt en of het bij me past. Vervolgens heb ik de vrijheid om te besluiten of ik het wel of niet ga doen. Wat een opluchting dat ik gewoon een keuze heb en niet iets hoef te accepteren uit angst dat ik geen passende baan vind.

Het solliciteren kwam steeds meer op stoom. En telkens weer stond Yvette voor me klaar om samen te evalueren en weer vooruit te kijken. Inmiddels heb ik een nieuwe baan gevonden bij een gemeente en ik ben daar vol vertrouwen aan de slag gegaan.

Aanpak

Ik volgde met een groepje van vijf andere personen een workshopserie. Dat was best spannend want ik kende deze mensen niet. Dit bleek heel zinvol omdat we elkaars ervaringen konden delen. Alle deelnemers waren heel verschillend qua achtergrond, werk en persoonlijkheid, maar we herkenden veel in elkaars herstel- en re-integratieproces. Mede door het maken van tests en opdrachten voor de workshops kreeg ik langzaam maar zeker een realistischer beeld van mijn talenten en ervaring én (her)ontdekte ik wat ik belangrijk vind in een nieuwe baan. Het resultaat was een bijgewerkt cv en LinkedIn-profiel.

De volgende stap was, met hulp van Yvette, uit te vinden welke organisaties bij mij zouden passen. Ik wilde graag vanuit het bedrijfsleven de overstap maken naar de zorg of overheid. Om mijn belastbaarheid op te bouwen stelde Yvette voor om gebruik te maken van een werkervaringsplaats in een positieve nieuwe omgeving. Dit was voor mij een bijzondere ervaring omdat ik kennis maakte met betrokken, positieve ‘tijdelijke’ collega’s.

Dankzij het uitgebreide netwerk van Focus kon ik netwerkgesprekken houden bij voor mij interessante organisaties; kortom, het was tijd om in beweging te komen. Ook al wist ik nu wel wat ik wilde, de drempel was hoog om bij werkgevers aan tafel te gaan. Wat als ik zou falen? Bij één van de jobsearchers van Focus kon ik mijn netwerkgesprek oefenen. En dat was leuk! Ik kon mijn nieuwsgierigheid helemaal kwijt in zo’n netwerkgesprek; waarom had ik dat nooit eerder bedacht?! Door het netwerken werd mijn wereld langzaamaan weer wat groter.

Dit viel op

Loopbaanadviseur Yvette van Etten: “Het re-integratietraject met Tanja bevestigt mij als re-integratieadviseur dat het noodzakelijk is om bij de start van een traject aandacht te besteden aan het opbouwen van zelfvertrouwen. Het opgebouwde zelfvertrouwen heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Tanja weer eigen regie durfde te pakken, en met meer ‘durf’ het sollicitatieproces is in gegaan, met een positief resultaat”.

Hoe kunnen we je helpen?

Keuzehulp

De keuzehulp helpt je met het nadenken over je vraag en welk traject het beste bij je past.
Keuzehulp

Live-chat

Stel je vraag direct via de chat. Op werkdagen geven we je tussen 08.30 en 17.00 uur direct een antwoord.
Chat

Telefonisch contact

Je kunt ons op werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur bereiken op 088 007 14 00. Wil je liever teruggebeld worden? Dat kan ook. Stel je vraag dan via ons contactformulier.
Bellen