Ik ben een medewerker Ik ben een werkgever Aanmelden

Wie helpt mij op weg?

Nadat ze haar baan kwijtraakte als managementassistent in het hoger onderwijs, nam Mira Veenman (63) deel aan een outplacementtraject van Focus. Mira woont in Utrecht, ze staat volop in het leven. De corona-periode hakt er dan ook flink in want haar sociale leven ligt zowat stil. Toch heeft ze in deze lastige periode een geweldige nieuwe baan gevonden. Mede dankzij het traject bij Focus.

Ik kwam bij Focus terecht toen ik wegging bij mijn vorige werkgever en mij een outplacementtraject werd aangeboden. Ik heb er niet lang over hoeven nadenken, en de mogelijkheid met beide handen aangegrepen. Ik had steun nodig. Ik was bang voor het zwarte gat en vreesde dat ik misschien niet meer aan het werk zou komen. Ik wilde meer vertrouwen krijgen en een leuke nieuwe baan vinden. Ik had iemand nodig die me verder op weg kon helpen. Zo kwam ik bij Focus loopbaanadviseur Miranda Alberts terecht. Het klikte goed, er was veel warmte en begrip en ik kon mijn verhaal kwijt.

Resultaat

In juni heb ik werk gevonden bij de gemeente Nieuwegein, bij het duurzaamheidsloket. Ik heb altijd voor een gemeente willen werken, maar dat was er tot nu toe niet van gekomen. Het bevalt mij enorm goed en dat is wederzijds. Het is een heerlijke omgeving, het onderwerp is interessant – duurzaamheid – je bent veel met mensen bezig. Het gaat over subsidies, leningen, ondersteuning bij projecten naar duurzame energiebronnen. De ene keer gaat het over zonnevelden, dan over aardwarmte, erg interessant. Ik voel me vrij, het is een prettige omgeving, ik geniet er echt van.

Advies
Ik kijk positief terug op het traject bij Focus, het heeft me zeker geholpen. Mensen die in eenzelfde situatie terechtkomen raad ik aan hulp te zoeken en open te staan voor de veranderingen. Goed voor jezelf zorgen is heel belangrijk. Probeer uit te zoeken wat je nodig hebt en stel die vraag. Focus heeft me daar goed in geholpen. Ik mocht even het centrum zijn.

Aanpak

We zijn begonnen met een stukje zelfonderzoek met allerlei opdrachten. Ik heb allerlei vragenlijsten ingevuld waaruit duidelijk werd wat voor mij belangrijk is in werk. Eerst om me heen kijken, wat vind ik fijn, leuk, belangrijk: wat wil ik, wat wil ik absoluut niet. Daarna kreeg ik allerlei handvatten en tips en ben ik begonnen mijn cv bij te stellen. Heb er kritisch naar gekeken, de boel actueler gemaakt, vlotter, er een paar kleurtjes in gegooid zodat het er fris uitziet en toen ben ik eigenlijk al vrij snel gaan solliciteren. Eerst in oefenvorm op niet-bestaande banen en oude vacatures. Motivatiebrieven schrijven die Miranda bekeek en er feedback op gaf. Af en toe ook solliciteren op vacatures die bij me passen. Ik leerde me kritisch op te stellen naar een werkgever, een sollicitatiegesprek moet echt van twee kanten komen. Ik leerde steeds meer mezelf te zijn in zo’n gesprek.

Pluspunten
Het was best spannend want de sollicitatiegesprekken waren via Teams. Ik heb drie gesprekken gehad. Ik was totaal overrompeld dat ik het was geworden. Ik maakte me een beetje zorgen over mijn leeftijd. In mijn profiel had ik wel beklemtoond dat ik een dijk aan ervaring meebreng. Ik geloof erin dat je jezelf niet weg moet laten zetten, dat je nog steeds meetelt. Loyaliteit, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, leervermogen, allemaal pluspunten die ik meeneem.

Wat opviel

Loopbaanadviseur Miranda Alberts: “Mira was net haar baan kwijtgeraakt en voelde zich onzeker over de toekomst. Onder die onzekerheid zag ik een actieve, positieve dame met veel kwaliteiten, die ze mocht herontdekken en leren benoemen. Ik nam haar stapsgewijs mee in het traject. Met opdrachten, tips en positieve feedback. Ze leerde te verwoorden wie ze was in werk, wat ze te bieden had, en hoe haar volgende baan eruit kon zien. Vervolgens haalden we de arbeidsmarkt erbij om vacatureteksten te analyseren en daarop aan te haken met een modern cv en een persoonlijke brief. Dat wierp zijn vruchten af: toen ze de perfecte vacature zag, rolde de brief schijnbaar moeiteloos uit haar pen, en voerde ze mooie sollicitatiegesprekken. En toen kreeg ze die baan, fantastisch! Ik heb ervan genoten om Mira te begeleiden.”

Hoe kunnen we je helpen?

Keuzehulp

De keuzehulp helpt je met het nadenken over je vraag en welk traject het beste bij je past.
Keuzehulp

Live-chat

Stel je vraag direct via de chat. Op werkdagen geven we je tussen 08.30 en 17.00 uur direct een antwoord.
Chatten

Telefonisch contact

Je kunt ons op werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur bereiken op 088-0071400. Wil je liever teruggebeld worden? Dat kan ook. Stel je vraag dan hier.
Contact