Stress op het werk? Hoe komt de medewerker in balans
Stress hoeft niet meteen ongezond te zijn. We hebben zelfs een beetje spanning nodig om goed te kunnen werken. Gezonde stress is de druk die je voelt voor een spannende gebeurtenis. Die zorgt ervoor dat je wakker kunt reageren en met concentratie kunt werken. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af. Maar wat als collega’s niet meer goed herstellen van de werkdruk die ze voelen op de werkplek? Dan wordt het tijd om in actie te komen. Hoe je hen kunt helpen vertellen we in onderstaand artikel.
Stressbronnen en stress reacties
Hoe kun je stress aanpakken? Dat begint als eerste met het onderzoeken van wat er precies gebeurt. Daarbij is het goed om onderscheid te maken tussen de bron van spanning en iemands reactie hierop. Bronnen van stress zijn de oorzaak voor het ontstaan van stress. Een boze klant, een strakke deadline of een vastlopende computer bijvoorbeeld. De stressreactie is hoe de persoon reageert op die bron van stress. Hij voelt zich bijvoorbeeld persoonlijk aangevallen door die lastige klant of is bang de deadline niet te kunnen halen. Maar het kan ook zo zijn dat er geen ruimte is om rustig naar een oplossing te zoeken voor de computerstoring.
De oorzaak
We hebben vaak de neiging om de oorzaak van stress buiten ons zelf te leggen en te wijzen naar de stressbron als de oorzaak van onze stress. Maar juist het kijken naar onze eigen stressreacties helpt om oplossingen te vinden. En gelukkig maar, want bronnen van stress zullen er altijd blijven in werk. Er zullen altijd boze klanten blijven maar misschien kan een assertiviteitstraining je collega wél helpen om goed met hun agressie om te gaan. En ook deadlines zullen blijven bestaan. Daar kan beter timemanagement of om hulp durven vragen misschien een oplossing bieden. En een vastlopende computer levert vast geen stress meer op na het volgen van een cursus mindfulness.
Beter leren omgaan met stress
Het is dus altijd goed om eerst mogelijkheden te onderzoeken om de bestaande stressbronnen het hoofd te bieden door er anders mee om te gaan. Ook de ondersteuning van anderen of gebruik van hulpmiddelen kan daarbij helpen. Het vinden van dit soort oplossingen lukt de medewerker misschien in zijn eentje, maar als leidinggevende of collega kan je ook adviseren er eens met anderen over te praten. Die kunnen soms met meer afstand en daardoor zonder oordeel kijken naar de collega en de werksituatie. Dit levert soms verrassende inzichten op. Ook zou je professionele hulp in kunnen schakelen voor de collega door een coach aan te bieden.
Taken die stress veroorzaken
Maar wat als ‘slimmer omgaan’ met stresserende factoren niet voldoende oplossingen biedt? Bijvoorbeeld als een assertiviteitstraining toch niet helpt om minder stress op te bouwen bij het omgaan met boze klanten. In dat geval is het slim om het takenpakket eens goed te bekijken. Iedereen werkt namelijk het best wanneer de werkzaamheden aansluiten bij zijn talenten en persoonskenmerken. En wat voor de één passend is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. Zo vindt de één omgaan met boze of zelfs agressieve klanten een last. Maar een ander wordt er juist blij van om die klant tot bedaren te brengen en uiteindelijk tevreden naar buiten te laten gaan. Maar dat moet je maar net liggen!
Passend werk
Dus als er te veel taken in het werk zitten die een medewerker stress geven, is het tijd voor actie. Bijvoorbeeld door als leidinggevende in gesprek te gaan met de medewerker. Zo kun je samen kijken of de functie door aanpassing in taken beter af te stemmen is op de talenten van die medewerker. Want dat is ook van waarde voor jouw organisatie. Hoe beter het werk bij de medewerker past, hoe beter deze presteert. Een andere mogelijkheid zou natuurlijk een andere functie kunnen zijn. Dat lijkt misschien een grote stap maar uiteindelijk houd je een medewerker duurzaam aan het werk als die met energie, plezier en voldoening kan functioneren. Een loopbaanadviseur kan hierbij helpen zodat de medewerker met vertrouwen een stap in de goede richting kan zetten.